Перелік нормативно-правових документів щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти
у 2023/2024 навчальному році

Організація освітнього процесу в ЗДО всіх типів та форм власності здійснюється відповідно до таких законодавчо-нормативних документів:

Закони України:
«Про освіту».
«Про дошкільну освіту».
«Про охорону дитинства».
Положення про ЗДО.
Санітарний регламент ЗДО.

Питання організаційних аспектів діяльності ЗДО в умовах воєнного стану регулюються:

Законом України № 2136-IX від 15.03.2022 «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»,
Листами Міністерства освіти і науки України:
- від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні»,
- від 17.03.2022 № 1/3475-22 «Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб»,
- від22.06.2022 № 1/6887-22 «Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників».

Організовувати освітній процес у закладах дошкільної освіти у 2023/2024 н. р. слід відповідно доБазового компонента дошкільної освіти (2021)(далі – Стандарт) та враховувати під час взаємодії з дітьми «Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти».
Важливо дотримуватись виконаннянаказу МОН від 27.05.2014 № 648 «Щодо припинення практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та звітності, не передбаченої законодавством України»іне вимагати від керівників закладів створення зайвих документів (приміром, локального документа стратегічного розвитку закладу тощо), запроваджувати розроблення та проведення моніторингу щодо оцінювання рівня розвитку дітей відповідно до вимог Стандарту.

Щодо створення безпечних умов організації освітнього процесу.

«Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності».

Нагадаємо, МОН підготувало інформацію щодо особливостей організації нового 2023/2024 навчального року та рекомендації першочергових кроків із підготовки до нього.

Рекомендації щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти (лист ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»). Зазначені рекомендації підготовлено з урахуванням вимог законодавства та досвіду організації захисту населення в умовах відбиття збройної агресії РФ.

Щодо психологічного супроводувсіх учасників освітнього процесу.

На допомогу педагогічним працівникам ЗДО у контексті роботи з подолання кризових ситуацій та ліквідації їх наслідків в освітньому середовищі рекомендуємоПам’ятку для керівників закладів освіти.

Навчання елементарних навичок самодопомоги, психологічної допомоги дитині/дорослому у стані стресу –Цикл вебінарів за підтримки дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ у співпраці з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України та громадською організацією «ЛаСтрада-Україна»

Безоплатний курс підвищення кваліфікації«Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після завершення воєнних дій».

Щодо формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.

Чинні комплексні та парціальні програми, навчально-методичні, методичні та навчальні посібники, що рекомендовані МОН, згідно зпереліком навчальної літератури.

Для більш детального ознайомлення з програмами радимо переглянути вебінари прочинні комплексні програмита долучитися до участі уВсеукраїнському онлайн-марафоні «Реалізація змісту Державного стандарту дошкільної освіти в парціальних програмах».

Щодо реалізації освітнього процесу в ЗДО з використанням дистанційної форми здобуття освіти.

Рекомендуємо використовувати у роботі матеріали, розміщенні на сайті МОН:

- рубрику«Сучасне дошклілля під крилами захисту»;

-платформу розвитку дошкільнят «НУМО»;

- поради з надання першої психологічної допомоги людям, які пережили кризову подію;

-поради від експертів ЮНІСЕФ«Як підтримати дітей у стресових ситуаціях»;

-інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України»;

- хрестоматію для дітей дошкільного віку «Моя країна – Україна» з національно-патріотичного виховання.

Щодо організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Листом МОН від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»надано роз’яснення про зазначені вище зміни, з урахуванням яких має здійснюватися організація освіти дітей з ООП у новому навчальному році.

Крім того, про нові умови організації освітнього процесу для дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних групах, у період воєнного стану викладено у Методичних рекомендаціях щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період.

Відповідно до пункту 2 Порядку організації діяльності інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530(далі – Порядок), на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) дитини з ООП та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром (далі – ІРЦ), керівник ЗДО утворює інклюзивну групу та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.

Рівні надання підтримки в освітньому процесі дітям з ООП в ЗДО, критерії їх визначення та умови їх забезпечення встановлюються відповідно дододатка 2 до Порядку. Рівні підтримки залежать від потреби дитини, а не від її порушення/ розладу/діагнозу.

Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку (лист МОН від 08.06.22 № 4/1196-22),

Звертаємо увагу на недопущення примусового звільнення асистентів вихователів, скорочення їх посад. Неприпустимим є здійснення тиску на батьків дітей з ООП та відмова в організації інклюзивного навчання, примушування їх змінити заклад освіти, форму чи вид здобуття освіти. Нагадуємо, що відповідно до пункту другого статті 55Закону України «Про освіту»батьки (інші законні представники) дитини можуть обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти.

Відповідно до пункту 9 Порядку за рекомендаціями ІРЦ та письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника дитини ЗДО забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП.

Допуск асистента дитини до ЗДО здійснюється відповіднодо наказу МОН від 17.11.2021 № 1236 «Про затвердження Умов допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 січня 2022 року за №73/37409.

Щодо зарахування дітей до спеціальної групи/закладу дошкільної освіти, то необхідно зазначити, що відповідно до пункту 32Положення про інклюзивно-ресурсний центр (далі – Положення про ІРЦ), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545, у разі встановлення фахівцями ІРЦнаявності в особи особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку розвитку особи є підставою для зарахування до спеціальних груп (з урахуванням особливостей розвитку особи).

Окрім того, змінами до пункту 34 Положення про ІРЦрозширено перелік підстав для проведення повторної комплексної оцінки, зокрема:

- за ініціативи батьків (інших законних представників) особи з особливими освітніми потребами;

- за ініціативи особи, що подавала заяву відповідно дочастини четвертоїстатті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше ніж раз на рік;

- рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами закладу освіти або фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення моніторингу розвитку особи (за згодою батьків).

Положенням про ІРЦ передбачено розширення переліку осіб, які можуть подавати заяву до ІРЦ на проведення комплексної оцінки, в тому числі повторної, отримувати висновок про комплексну оцінку, звертатися та отримувати консультації фахівців ІРЦ, а саме додалися особи, які визначені частиною четвертою статті4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

На сайті Інституту спеціальної педагогікиі психології імені Миколи Ярмаченка НАПН Українирозміщенопам’ятки рекомендаційного характеру для підтримки та екстреної допомоги дітям з ООП, які містять певний алгоритм дій при стресі чи інших нервово-психічних розладах у дітей.

Щодо атестації та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.

Відповідно до частини першоїстатті 30 Закону України «Про дошкільну освіту» (далі – Закон),педагогічний працівникзакладу дошкільної освіти– особа з високими моральними якостями, яка маєвищу педагогічну освіту за відповідною спеціальністюта/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника,забезпечує результативність та якість роботи, а також фізичний і психічний стан якої дозволяє виконувати професійні обов'язки.

ПОСТАНОВА № 800 від 21 серпня 2019 року "Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників".

ПОЛОЖЕННЯ про атестацію педагогічних працівників, затверджене 09 вересня 2022 року № 805, яке визначає порядок проведення атестації педагогічних працівників як системи заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання їхньої педагогічної діяльності.

Щодо особливостей організації харчування в ЗДО.

Організація харчування у ЗДО здійснюється відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (із змінами)з дотриманням норм харчування, вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та окремих показників якості харчових продуктів.

ПОСТАНОВА Кабміну України від 28 лютого 2022 р. № 169«Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану»

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Кiлькiсть переглядiв: 201

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.